Film buduje się z wielu maleńkich kawałków, bardzo ostrożnie, aby nie zburzyć delikatnej struktury.Renée Zellweger, aktorka

Spoty i filmy reklamowe

Spot reklamowy to krótki film, współcześnie naczęściej przeznaczony do emisji w telewizji, internecie lub na wideo billboadrach, zwany potocznie reklamą. Jego rolą jest oczywiście promowanie produktu, usługi lub marki, albo porządanego zachowania lub postawy w przypadku spotów społecznych.

Emisja telewizyjna najczęściej wymaga spotu nie dłuższego niż 30 sekund, w przypadku planszy sponsorskiej 8 sekund, internet stawia mniejsze wymagania, ale poszczególne platformy również wymagają określonych bloków czasowych zależnie od sposobu emisji. Jaki powinien być skuteczny spot reklamowy?

Dowcipny, intrygujący, zaskakujący, przykuwający uwagę obrazem, dźwiękiem i historią – angażujący nimi naszą uwagę i poruszający emocje. To dzięki naszej reakcji emocjonalnej jesteśmy w stanie spośród wielu reklam zapamiętać te najlepsze. Nasza pozytywna reakcja emocjonalna powiązywana jest z produktem, usługą lub marką, a to oznacza sukces reklamodawcy.

W internecie spot, któremu udało się wywołać nasze pozytywne emocje i przykuć naszą uwagę nazywa się wiralowym, bo jak wirus błyskawicznie podawany jest dalej i dalej do kolejnej osoby, która chce go zobaczyć, a za moment link wędruje do następnych osób.

Pierwsza reklama telewizyjna w Polsce pojawiła się w 1956 roku, cztery lata po powstaniu TVP. Wyglądała oczywiście zupełnie inaczej niż dzisiejsze spoty reklamowe. Dzisiaj telewizja, z mnogością stacji jest największym medium reklamowym przy jednoczesnym błyskawicznym rozwoju rynku reklam wideo w internecie. 

Zaangażowanie emocji odbiorcy możliwe jest na dwa sposoby. Poprzez dobre opowiedzenie ciekawej historii fabularnej oraz wykorzystanie wizerunku znanej i rozpoznawalnej osoby. Dobre opowieści są proste, wiarygodne i posiadają nieskomplikowaną pointę. Dobrze dobrany autorytet celebryty dopełni reszty. Jaki Ty masz pomysł na Twój spot reklamowy?